Saturday

Ukhuwwah Teras Kegemilangan






~Dosa-dosanya berguguran seperti gugurnya dedaunan dari atas pohon ~

Suatu saat ‘Abdah Bin Abu Lubabah bertemu Mujahid rahimullah. Tiba-tiba Mujahid menjabat tangannya , lalu berkata : ‘ Jika dua orang yang saling mencintai kerana Allah berjumpa, lalu salah seorang di antara mereka menjabat tangan dan tersenyum kepadanya, maka dosa-dosanya berguguran seperti gugurnya dedaunan dari atas pohon. “ Abdah berkata : “ Perbuatan itu [berjabat tangan dan senyum] terlalu ringan. “ Mujahid menjawab : “ Jangan katakan seperti itu, sesungguhnya Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman :

Maksud dari Surah Al-Anfal , Ayat 63 :
Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan ) yang berada di bumi, nescaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka

Ketika mendengar jawapan tersebut, Abdah bergumam : “Tahulah aku, ia lebih mengerti dariku”

Dalam sebuah riwayat Rasulullah saw bersabda :
Tidaklah dua orang saling mencintai kerana Allah, kecuali yang paling besar cintanya di antara keduanya adalah yang lebih mulia “ *

Begitulah indahnya ukhuwwah yang lahir dari lubuk hati manifestasi kecintaan mereka kepada Allah.

Imam Syahid Hassan al Banna berkata : Yang saya katakan ukhuwwah itu ialah mengikatnya hati-hati dan jiwa-jiwa ini dengan ikatan aqidah, dan aqidah merupakan ikatan yang paling kukuh dan paling mahal harganya, dan ukhuwah adalah saudara keimanan, sementara perpecahan adalah teman dari kekufuran, kekuatan yang utama adalah persatuan dan tidak ada persatuan tanpa cinta, dan cinta yang paling rendah adalah lapang dada, sementara yang paling tinggi adalah itsar(mengutamakan saudaranya).

Ukhuwwah seperti inilah yang dibina oleh Rasulullah saw, beliau mendidik para sahabat selama tiga belas tahun di Makkah ditambah beberapa tahun setelah tinggal di Madinah. Baginda ar-rasul sangat yakin bahawa usaha dan upaya membina ukhuwwah ini adalah merupakan perkara penting yang harus dipersiapkan untuk membangun komuniti muslim. Ukhuwwah adalah priority kerana merupakan tuntutan mutlak untuk membangun kekuatan kaum mukminin yang sekaligus menjadi bekalan bagi lahirnya umat islam realisasi dari kalimat tauhid La Ilaha Illallah.

Saudaraku yang jujur, marilah kita bersama berpegang teguh pada ukhuwwah ini yang berpaksikan pada ikatan aqidah dan bercita-cita menunaikan hak-hak ukhuwwah sesama kita. 


Ukhuwwah teras kegemilangan! 


* Olahan sumber dari : Virus-virus Ukhuwwah, Abu Ashim. 

No comments:

Post a Comment